Ο σχεδιασμός ενός εντύπου και ο σχεδιασμός μιας ιστοσελίδας είναι δυο διαφορετικοί τύποι σχεδιασμού που έχουν μεν πολλές ομοιότητες αλλά έχουν και πολλές βασικές διαφορές. Μερικές από αυτές τις διαφορές που ξεχωρίζουν την κατασκευή ιστοσελίδων από τον σχεδιασμό εντύπου θα αναλύσουμε παρακάτω.

ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο σχεδιασμός ενός εντύπου στηρίζεται περισσότερο στην τέχνη, ενώ ο σχεδιασμός για το internet στηρίζεται κυρίως στο περιεχόμενο.

Οι σχεδιαστές εντύπων προσπαθούν συνήθως να σχεδιάσουν μια ιστοσελίδα σύμφωνα με τα όσα ξέρουν σχετικά με τον σχεδιασμό εντύπου και σπάνια δίνουν βάση σε στοιχεία που αφορούν τις δυνατότητες του υπολογιστή του κάθε χρήστη, τις μηχανές αναζήτησης κτλ.

Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι πολλοί χρήστες του internet να μην βλέπουν σωστά την τελική ιστοσελίδα ή να μην μπορούν καν να την βρουν στις μηχανές αναζήτησης.

Ο web designer χρησιμοποιεί όλα τα στοιχεία μιας ιστοσελίδας με σκοπό να οδηγήσει τους χρήστες πιο γρήγορα σε αυτό που ψάχνουν χωρίς υπερβολικά εφέ που το μόνο που θα μπορούσαν να κάνουν είναι να αποσπάσουν την προσοχή του κάθε χρήστη.

Μην ξεχνάτε ότι οι χρήστες του internet μπαίνουν σε μια ιστοσελίδα για να αντλήσουν συγκεκριμένες πληροφορίες. Αν δυσκολευτούν να βρουν αυτό που ψάχνουν, απλά θα διαλέξουν άλλη ιστοσελίδα.

ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ

Σίγουρα η σωστή επιλογή χρωμάτων είναι δύσκολη και στον σχεδιασμό εντύπου ( print design ) αλλά και στον σχεδιασμό ιστοσελίδων ( web design ).

Στην περίπτωση όμως του print design οι σχεδιαστές μπορούν να κάνουν δοκιμαστικές εκτυπώσεις πριν την τελική εκτύπωση, ώστε να είναι σίγουροι για το τελικό αποτέλεσμα.

Στην κατασκευή ιστοσελίδων όμως το τελικό αποτέλεσμα μπορεί να διαφέρει από οθόνη σε οθόνη κάτι που εξαρτάται από την φωτεινότητα, την αντίθεση, το είδος της οθόνης (CRT κτλ) κ.α.

ΤΟ ΚΟΙΝΟ ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ ΑΠΕΥΘΥΝΕΣΤΕ

Ένα από τα πλεονεκτήματα που έχουν τα έντυπα είναι το ότι είναι κάτι χειροπιαστό, ένα φυσικό “προϊόν” το οποίο μπορεί να μεταδώσει το διαφημιστικό μήνυμα με την βοήθεια του σχήματος, της αφής, του είδους του χαρτιού κτλ. Συνήθως οι άνθρωποι δεν μπορούν να αλληλεπιδράσουν με ένα έντυπο υλικό, απλά το διαβάζουν και λαμβάνουν τις πληροφορίες που τους δίνει.

Αυτή είναι και μια από τις βασικές διαφορές τους με τις ιστοσελίδες, τα newsletters και τα διαφημιστικά banners που βρίσκουμε στο internet.

Ένας web designer θα πρέπει να σκεφτεί το πως θα αλληλεπιδράσει ο κάθε επισκέπτης της ιστοσελίδας με τα στοιχεία που την αποτελούν (γραφικά, κείμενο, συνδέσμους, μενού κτλ). Θα πρέπει να μπει ουσιαστικά στην θέση του απλού χρήστη του διαδικτύου και να προβλέψει τις κινήσεις του μέσα στην ιστοσελίδα.

ΟΙ ΓΡΑΜΜΑΤΟΣΕΙΡΕΣ – FONTS

Όταν κάποιος επαγγελματίας σχεδιάζει ένα έντυπο μπορεί να επιλέξει οποιαδήποτε γραμματοσειρά επιθυμεί χωρίς περαιτέρω σκέψη και αυτό γιατί ξέρει πως όλοι όσοι δουν το έντυπο θα αντικρίσουν ακριβώς το ίδιο αποτέλεσμα. Οι γραμματοσειρές θα είναι σε όλα τα έντυπα οι ίδιες χωρίς καμία απολύτως διαφορά.

Αντίθετα, στην περίπτωση της κατασκευής ιστοσελίδων η επιλογή των σωστών γραμματοσειρών είναι μια πιο δύσκολη υπόθεση. Η εμφάνιση της κάθε γραμματοσειράς εξαρτάται από τον browser και το λειτουργικό σύστημα που χρησιμοποιεί ο καθένας. Ένας υπολογιστής μπορεί να εμφανίσει μόνο γραμματοσειρές που είναι εγκατεστημένες σε αυτόν. Αν δεν υπάρχει στον υπολογιστή σας μια συγκεκριμένη γραμματοσειρά τότε αυτή θα αντικατασταθεί με κάποια που υπάρχει.

Άρα ο web designer δεν μπορεί να έχει τον πλήρη έλεγχο του πως θα εμφανίζεται το κείμενο σε κάθε υπολογιστή. Για αυτό το λόγο χρησιμοποιούνται συγκεκριμένες γραμματοσειρές που υπάρχουν στα περισσότερα συστήματα. Μπορείτε να τις δείτε στο άρθρο της wikipedia, Web-safe fonts.

Ο μόνος τρόπος για να χρησιμοποιήσετε τις γραμματοσειρές που θέλετε και να είστε σίγουροι ότι θα εμφανίζονται σωστά σε όλους τους υπολογιστές, είναι να προσθέσετε το κείμενό σας μέσα σε μια εικόνα.

Θα αναρωτηθείτε : γιατί τότε να μην κάνουμε όλη την ιστοσελίδα μια απλή εικόνα;

Τέσσερις είναι οι βασικοί λόγοι που ουσιαστικά “απαγορεύουν” αυτή την τεχνική στην κατασκευή ιστοσελίδων.

1. Χρόνος εμφάνισης της ιστοσελίδας. Η ιστοσελίδα σας θα χρειαστεί πολύ περισσότερο χρόνο για να εμφανιστεί στον υπολογιστή κάποιου χρήστη. Είναι πολύ πιθανό λοιπόν, να εκνευρίσετε τους επισκέπτες του website σας και απλά να αποχωρήσουν.

2. Μηχανές αναζήτησης. Αν η ιστοσελίδα σας αποτελείται απλά από μια τεράστια εικόνα τότε είναι πολύ δύσκολο (και μερικές φορές αδύνατο) για τις μηχανές αναζήτησης να διαβάσουν την ιστοσελίδα και να την προσθέσουν στα αποτελέσματα που εμφανίζουν.

3. Προσβασιμότητα. Θα είναι αδύνατο να διαβάσουν την ιστοσελίδα σας τα προγράμματα ανάγνωσης που χρησιμοποιούνται συνήθως από άτομα περιορισμένης όρασης. Εκτός αν χρησιμοποιήσετε ένα τεράστιο εναλλακτικό κείμενο (Alt text) πίσω από την φωτογραφία.

4. Συντήρηση. Αν θελήσετε να αλλάξετε κάτι στην ιστοσελίδα σας (έστω και αν πρόκειται για κάτι μικρό) θα πρέπει να επεξεργαστείτε εξ αρχής την εικόνα. Κάτι που είναι χρονοβόρο και κοστίζει περισσότερο.

Το web design και το print design είναι δυο διαφορετικοί κόσμοι που υπάρχουν για να καλύπτουν διαφορετικές ανάγκες προβολής. Ο σωστός συνδυασμός τους μπορεί να προσφέρει πολλά σε μια επιχείριση ή σε ένα σκοπό.